Onze (Water)mannen van de expeditie, Hessel van Helten en Jasper Meeuwes, kijken terug op een bewogen jaar vol uitdagingen in de transport en logistiek. “Covid-19 heeft alles in de transportwereld op scherp gezet” dat corona flinke gevolgen heeft gehad voor de aanvoer en uitvoer van producten vond Hessel nog niet het grootste probleem.

“Vooral aan het begin van de pandemie merkte je dat de logistieke sector niet tijdig op de aangekondigde maatregelen.” Hessel, doelt op de lastige situatie waar chauffeurs mee te maken hadden in maart 2019. “Facilitaire voorzieningen waar de chauffeurs geen gebruik van konden maken, geen kopje koffie of een glaasje water kunnen drinken.” Jasper vult aan: “Als de sector sneller geschakeld had met bijvoorbeeld het plaatsen van mobiele units langs de weg, waar chauffeurs terecht konden, had dat geholpen met de algehele sfeer binnen de transportwereld.”

Fijne samenwerking

trailer truck waterman onions transport uien

Ondanks dat de situatie uitdagend was, zijn Jasper en Hessel zeer te spreken over de communicatie “Van transporteurs krijgen wij veel dezelfde chauffeurs, dit werkt heel prettig en resulteert in een fijne samenwerking.”  Waterman werkte dit jaar samen met meerdere transportbedrijven en heeft sinds dit jaar ook beschikking over zijn eigen vrachtwagen en chauffeur Nico Bijland. “Dat wij nu ook zelf stappen maken met de aankoop van een eigen vrachtwagen en trailers maakt dat wij onze klanten nog beter kunnen helpen.”

Het eerste jaar op de expeditie

Voor Jasper Meeuwes was het zeker een interessant jaar, de 29-jarige heeft zijn eerste jaar op de expeditie achter de rug en viel met zijn neus in de boter. “De uitdagingen zijn groot en vooral last-minute.” Jasper doelt op de aanhoudende uitdagingen met het verkrijgen van zeecontainers maar ook de snel veranderende scheepvaartplanningen. “Snel moeten schakelen met de transporteurs, de productieplanning omgooien, omdat de closing eerder is dan geplant, vraagt veel flexibiliteit. Gelukkig kunnen we dit dankzij de goede communicatie met de transporteurs en de directe afstemming met de productie nog voor de closing regelen.”

Een bewogen jaar

In het jaar dat Jasper bij Waterman werkt heeft hij niet alleen veel geleerd over alle stappen van het verladen, keuringen, documentatie, fytosanitaire papieren, transport-, en container planning. Maar ook over zijn eigen stressbestendigheid “Spoedklusjes komen vaak tussendoor en het is dan een kwestie van goed prioriteiten stellen.” Ook al is dit jaar “bewogen” te noemen, de aantallen verladingen zijn dit jaar wel flink omhooggegaan. Hessel vult zijn collega aan “Niet alleen hebben wij dit jaar gewerkt aan kortere communicatielijnen met verkoop en productie, maar we hebben ook een dubbele bezetting op de expeditie. Hierdoor kunnen we onze klanten en telers nog sneller en beter bedienen.

Komt u bij Waterman laden of lossen?

Als laatste hebben de heren nog één opmerking voor alle chauffeurs: “Chauffeurs zijn altijd welkom, wij zijn erop gebrand om jullie altijd te helpen! Maar als we vragen wat je komt laden of lossen, dan snappen wij echt wel dat dat uien zullen zijn.” 😉