Kwaliteit is onze standaard

Waterman Onions Kwaliteitsmanager Wilco Besuijen

Naar eigen zeggen heeft hij nog nooit zoveel geleerd als in zijn eerste jaar bij Waterman Onions. Kwaliteit is waar het om draait in de dagelijkse werkzaamheden van Kwaliteitsmanager Wilco Besuijen. “De mooiste en de beste uien in het netje krijgen, dat is mijn werk. Elke dag opnieuw.”

Goede afstemming is noodzaak vertelt Wilco: “Ons ochtendoverleg is super belangrijk. Elke ochtend zit ik een half uur met de afdelingen Verkoop, Inkoop en Productie rond de tafel. We bespreken wat er speelt en wat er gaat komen. We maken planningen en stemmen de juiste partijen op elkaar af. Op deze manier werken we samen aan een zo efficiënt mogelijk (productie)proces.“

Kwaliteitscontrole
Hier gaat echter het nodige aan vooraf. Zodra een trailer gereed staat om te lossen, checken we direct de kwaliteit, bij alle inkomende vrachten. “Bij ontvangst neem ik monsters en voer de resultaten in. Hierover heb ik nauw contact de desbetreffende inkoper van deze partij. Die overlegt vervolgens met de leverancier.”

Cijfers spelen een grote rol. Meten is immers weten. Maar bij uien gaat het ook om zien en voelen. “Ik loop mijn rondes niet alleen in onze productiehal en onze opslag, maar onze inkopers controleren de partijen vaak ook al extra bij de teler in de opslag voordat we deze verladen. Het is uiterst belangrijk de aanvoer af te stemmen op het type order die op dat moment gevraagd wordt. De beste kwaliteitscontrole is nog altijd die met het blote oog. Daarmee zie ik bijvoorbeeld direct of de ui goed in de huid zit.”

Hoge standaard
Waterman Onions kent een hoge standaard. Dat blijkt niet alleen uit de kwaliteitscontroles die Wilco uitvoert, maar ook uit de diverse certificeringen die zijn toegekend. “De BRC, op het gebied van voedselveiligheid, is hierbij wat ons betreft de belangrijkste. Hier behalen we de laatste jaren de hoogste scores voor. En dat is voor het hele bedrijf een mooi compliment.”

Uitdagingen
Dit neemt volgens Wilco echter niet weg dat hij achterover kan leunen. Zijn vak is altijd in beweging. Er zijn altijd (nieuwe) uitdagingen. Dat maakt deze functie naar eigen zeggen ook zo ontzettend leuk. “Er zijn geen boeken, er zijn geen opleidingen of cursussen. De fijne kneepjes van het vak heb ik in de praktijk geleerd. Het eerste half jaar heb ik meegelopen met Wim (Waterman, mededirecteur / -eigenaar). Overal waar hij was, was ik. Simpelweg om alle facetten van het bedrijf zo goed mogelijk te leren kennen. Ik heb ontelbaar veel vragen gesteld en vooral goed gekeken, opgelet en opgeslagen.”

De basis van zijn werk zit in het goed kennen van het bedrijf. Weten wie wat doet, contact met iedereen onderhouden en aangeven welke gevolgen bepaalde handelingen hebben. “Elke afdeling draagt namelijk bij aan de kwaliteit van het uiteindelijke product, de Waterman ui. Niemand uitgezonderd. Mijn taak is om mijn collega’s dat te laten weten. Gelukkig is inmiddels iedereen zich hiervan bewust. We zijn een team en ons teamwork zorgt ervoor dat de hoge Waterman kwaliteit hoog is en zal blijven!”